Monday, August 25, 2014

Kepercayaan.

0 comments

 photo TheEvil.png

Wednesday, August 20, 2014

Malaikat Maut.

0 comments




 photo TheEvil.png

Sunday, August 17, 2014

Halangan.

0 comments

 photo TheEvil.png

Jumaat.

0 comments

 photo TheEvil.png

Sunday, July 13, 2014

Nilai wang ringgit.

0 comments
Duit bukan segalanya tapi segalanya memerlukan duit.

 photo TheEvil.png

Saturday, July 12, 2014

Kekalkan Ramadhan sepanjang tahun.

0 comments

Sudah tentunya kita amat menanti dan berbesar hati ketibaan Ramdhan yang penuh rahmat dan kita akan merinduinya bila tiba masanya berlalu. Ramai ustaz yang sering menyarankan kita bagaimana untuk mengekalkan ibadah dalam bulan Ramadhan yang berkunjung saban tahun. Sebagaimana Allah menurunkan Al-Quran pada bulan Ramadhan yang membawa berjuta kebaikan dan rahmat terutamanya pada malam Lailatul Qadar yang penuh rahsia kedatangannya di mana kita digalakkan untuk mencarinya.

Aku bukan ahli untuk membicara dan mengupas Ramadhan yang penuh rahmat ini. Cuma terlintas, bila memerhatikan keghairahan kita menyambut Ramadhan. Dari segi duniawi, ramai peniaga terutama peniaga-peniaga makanan menantikan rahmat bulan ini untuk mencari pendapatan lebih. Kerajaan melimpahkan kurnia kepada Pihak Berkuasa Tempatan dan para penganjur untuk mengurus tadbir bazar Ramadhan.

Boleh dikatakan apabila Rejab memperlihatkan diri ramai peniaga yang sudah mula mengintai-intai peluang untuk memasuki pasaran bazar Ramadhan, tidak kurang juga usahawan pelapis yang ingin cuba beradu persaingan. Ke hulu ke hilir menjinjit, mempersiapkan dan mengemaskini segala dokumen yang perlu malah yang paling penting mendapatkan suntikan wajib Typhoid (TY2) bagi mereka yang telah melepasi tempoh 3 tahun dan bagi mereka yang ingin memulakan perniagaan pengendalian makanan.

Rata-rata, hampir separuh peniaga makanan atau minuman di bazar Ramadhan mempunyai perniagaan di premis lain seperti restoran, gerai, warong, pasar malam, hentian bas atau di medan selera. Bagi peniaga ini, ini adalah peluang untuk keemasan untuk meraih keuntungan dalam tempoh 4 jam berbeza di premis yang perlu diuruskan saban hari. Tetapi bagaimana dengan usahawan baru yang berpotensi agar dapat mengekalkan semangat juang niaga mereka dalam bidang masakan atau makanan ini? Yang bukan hanya berkobar-kobar di bulan Ramadhan dan mengutip sekelumit pengalaman.

Mereka yang baru berjinak-jinak dalam perniagaan bazar Ramadhan ini memerlukan peruntukkan modal yang agal tinggi untuk membeli perkakasan dan mencari pembekal, yang mana mungkin akan diambil kesempatan kerana kekurangan pengetahuan dan pengalaman dalam mencari kos yang paling minima selain dengan desakan masa yang hampir. Bila Syawal hadir, semua peralatan ini pasti akan terperosok di dalam stor atau mungkin hanya dikampungkan di belakang rumah berselimutkan kanvas. Insya-Allah, panjang umur tahun depan, kalian akan dipergunakan semula. Pasti dalam jangka waktu sebelas belas bulan dan tanpa penjagaan yang sepatutnya, kebarangkalian perkakas dan peralatan akan rosak juga adalah tinggi.

Bagaimana untuk mengekalkannya semangat juang dalam perniagaan ini?

Ya, mungkin kita tiada kuasa yang menentukan melainkan jika poket kita tebal dengan ringgit dan dolar. Pasti kesinambungan itu ada. Tapi bagaimana dengan peniaga yang benar adanya potensi untuk mengembangkan pasaran produk mereka yang sentiasa laris di bazar Ramadhan. Adakah ini akan membuatkan keunikkan bazar Ramadhan kerana hanya pada ketika inilah makanan atau minuman ini boleh didapati?

Aku amat berharap jika ada ketua kampung atau wakil rakyat malahan ahli Parlimen yang lebih berpengaruh yang lebih prihatin tentang permasalahan ini. Mereka mestilah boleh mengenal pasti potensi-potensi ini dari bazar Ramdhan. Mereka boleh mempelawa dan membantu para usahawan baru ini untuk melangkah lebih jauh. Yalah, setakat meniaga roti John sardin atau murtabak daging, takkan perlu buka bistro pulakan? Tapi mengapa pula tidak boleh? Asam laksa Ah Cheng di KL Festival atau di Avenue K mampu berbuat begitu, mengapa tidak pula pada roti John, murtabak atau kuih pelita?

Kumpulkan mereka ini. Wujudkan konsortium bagi produk yang sama. Berikan mereka pengetahuan dan selok-belok perniagaan. Dapatkan pakar-pakar membantu mereka atau wujudkan satu badan jawantankuasa pengurusan untuk memantu dan membantu serta memberikan penyediaan, pemasaran dan terutama sekali dalam hal-hal kewangan. Suntikkan mereka dengan modal yang berpatutan dan bayaran balik yang lebih fleksibel. Rasanya ini sudah ada! Kembangkan dengan integriti. Tempatkan mereka dalam kompleks membeli-belah, di hentian bas antara bandar atau di premis yang tersendiri dengan sewa premis yang minima, yang mana pembinaannya diluluskan oleh orang Melayu sendiri dan tempatkan orang Melayu sendiri dengan keistimewaan! Mudahnya, ambil sahaja modul Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) untuk melebarkan sayap para peniaga dari bazar Ramadhan. Kerahkan idea dan ilham para akitek, pakar hiasan dalaman dan landskap Melayu kita yang kaya dengan pengalaman dan inspirasi untuk membangunkan satu persekitaran perniagaan yang mungkin lebih hebat persekitarannya dari bazar Ramadhan!

Jika ini berhasil kelak, pastinya kita orang Melayu tidak perlu mengemis untuk memenuhi jalanan atau tempat letak kereta hanya untuk berniaga air tebu, untuk berniaga ayam percik atau berniaga nasi campur. Naikkan taraf produk jualan dan identiti peniaga Melayu kita. Ini juga dapat menyelesaikan kesesakan dan kemudahan tempat letak kereta sekaligus melenyapkan aduan dan rungutan daripada residen yang berdekatan kerana dicemari oleh asap, bunyi bising dan segala macam sampah-sarap. Maka itu, bolehlah peniaga Melayu kita kekal berniaga sepanjang tahun dengan ciri-ciri bazar Ramadhan dan persekitaran yang hebat serta moden!

 photo TheEvil.png

Friday, July 11, 2014

Duit bukan boleh dibawa mati.

0 comments


Dua.

“Allahu Akhbar!” Abah menghempaskan dirinya di atas sofa kemudian meletakkan songkoknya di atas meja kecil di sebelah sofa. Abah menarik nafas panjang melepaskan lelah berjalan kaki pulang dari masjid setelah menunaikan solat tarawih. “Abah, apa beza kedekut dengan bakhil,” aku bertanya sebaik sahaja abah melabuhkan punggungnya di atas sofa. Abah tergelak kecil sambil berkata, “Alid tengok tak cerita P.Ramlee, Labu Labi? Kan ada Haji Bakhil bin Lebai Kedekut.” Aku tertawa kecil bila mengenangkan watak Haji Bakhil itu.

“Apa kena-mengena pulak bah?” Aku terus bertanya. “Kedekut ni, orang yang hanya pandai membelanjakan duit untuk dirinya. Tetapi tidak suka membelanjakan duitnya pada orang lain. Jika orang lain nak minta pinjam duit dengan orang macam ni, jangan haraplah dapat. Atau jangan haraplah dia nak belanja orang lain makan ke, minum. Kalau untuk dirinya, baju semua mahal-mahal. Bergaya.  Pakai kereta pun yang cangih-canggih. Tapi kalau nak minta tolong duit dengan orang macam ni, jangan haraplah. Boleh kiamat tau kalau orang macam ni bagi duitnya pada orang lain.”

“ Bakhil pula, orang yang tak pandai menikmati hidupnya. Duitnya satu sen pun tidak akan dibelanjakan untuk dirinya atau untuk orang lain. Dia simpan sahaja duitnya itu. Orang yang macam ni, tak pandai nak bergaya atau nak bermewah-mewah. Walau dia ada duit banyak dalam bank, apa yang ada itulah yang dia gunakan. Kadang baju tiga tahun pun tak berganti. Sanggup naik motor cabuk atau LRT kalau nak ke mana-mana. Haram kalau dia nak beli motor atau kereta yang cantik-cantik. Kalau boleh jalan kaki, dia lagi sanggup jalan kaki dari naik bas atau teksi. Tengok macam Haji Bakhil dalam cerita Labu-Labi tu. Duitnya banyak tapi pakai kereta buruk je,” abah pula bercerita.

“Ooohh! Macam tu ke?” Aku menyahut. “Ada ke orang yang macam tu bah?” aku bertanya lagi. “Mestilah ada, itu sebab P. Ramlee buat cerita macam Labu-Labi tu. Kisah masyarakat. Jadi Alid jangan jadi macam antara dua tu. Berjimat-cermat tu boleh. Digalakkan! Kita mesti menabung untuk masa depan atau untuk kita gunakan duit tabungan tu untuk masalah kecemasan. Tapi bila ada orang lain atau kawan Alid yang ditimpa kesusahan, Alid bolehlah bantu mereka dengan wang tabungan Alid tu,” ayah memberikan nasihatnya. “Habis kalau duit dalam tabung pun ada sepuluh ringgit, macam mana nak tolong orang,” aku meminta kepastian abah.

“Tu sebab kita mesti terus dan kekalkan sifat menabung, jangan terlalu membazir pada benda-benda yang tak perlu. Macam Alid minta abah suruh belikan bunga api, kan tak elok tu! Bukan abah tak nak beli. Selain membazir, kan bahaya! Alid tak tengok berita ada budak hilang jari dalam berita tu? Bila kita nak membantu orang lain, kita mestilah kukuh dalam kewangan ni. Mesti ada banyak duit. Baru kita boleh tolong diri kita dan orang lain yang memerlukan. Lagipun duit bukan boleh dibawa mati. Bukan boleh bawa masuk kubur! Kain kapan pun berapa ringgit je. Kita banyak duit pun, makan sepinggan jugak,” panjang lebar abah berceramah.

“Hei! Abahnya. Jangan pandai nak bercakap je. Ni dah sebelas Ramadhan, dah bayar ke fitrah budak-budak ni,” tiba-tiba sahaja ibu mencelah sambil menghampiri kami di ruang tamu. “Ish awak ni, tengok oranglah. Empat Ramadhan lagi saya dah bayar tauuu! Apa guna ada iPad kalau tak reti nak guna reminder!” Abah menjawab dengan nada bangga diri. Poyo! Seperti budak-budak sekarang kata. “Kau tengoklah abah kau tu, bongkak! Eloklah tu. Dah Alid, pergi masuk tidur. Nanti nak mengejutkan sahur bukannya senang. Terkebil-kebil je biji mata tu bila disuruh bangun,” giliran ibu pula membebel pada aku.

seterusnya..>

 photo TheEvil.png

Sesuka Lepas.

0 comments

 photo TheEvil.png

Wednesday, July 9, 2014

Genggam jadi abu.

0 comments

 photo TheEvil.png

Rantai kehidupan.

0 comments


 photo TheEvil.png
 

Silbi Abigail Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template